01-01-2020

NIEUWS 2020

16-05-2020

17-05-2020 – Interview met Wim Pijbes in Buitenhof over: City leaders aim to shape green recovery from coronavirus crisis

Mayors coordinating efforts to support a low-carbon, sustainable path out of lockdowns. Cities around the world are already planning for life after Covid-19, with a series of environmental initiatives being rolled out from Bogotá to Barcelona to ensure public safety and bolster the fight against climate breakdown.


Mayors from cities in Europe, the US and Africa held talks this week to coordinate their efforts to support a low-carbon, sustainable recovery from the crisis as national governments begin to implement huge economic stimulus packages. Many cities have already announced measures, from hundreds of miles of new bike lanes in Milan and Mexico City to widening pavements and pedestrianising neighbourhoods in New York and Seattle. The initiatives are designed to allow people to move around urban spaces safely in a world where physical distancing will be the norm for the foreseeable future – and do so without sparking a drastic increase in air pollution.

The mayors who took part in the newly formed economic taskforce this week believe these initial schemes point the way to more radical long-term measures that will help tackle inequality and the climate crisis. The mayor of Milan, who is heading the taskforce run by the C40 group of cities, said: “Our immediate priority is to protect the health of our residents and overcome the Covid-19 pandemic. However, we must also look towards how we will keep our people safe in the future. How we structure our recovery efforts will define our cities for decades to come.”

12-05-2020

13-05-2020 - Amsterdam wil radicaal vergroenen: nieuw stadsbos, grotere parken

Overal in de stad moeten Amsterdammers in 2050 na hooguit tien minuten wandelen in een park zijn. Amsterdam zet in op een nieuw stadsbos, gevels vol klimplanten en volkstuinparken of begraaf­plaatsen die veel vaker worden bezocht om van het groen te genieten.

Als het aan wethouder Laurens Ivens ligt, plant de stad een bos aan, zoals eerder gebeurde met het Amsterdamse Bos en het Vliegenbos. In heel wat straten ziet de gemeente nog ruimte voor bomen, postzegelparkjes, daklandschappen of buurtmoestuinen. Op computervisualisaties hangen alle gevels vol klimplanten, uiteraard in volle bloei. Kortom, het groen moet ruim baan krijgen.


Waarom? ‘Groen maakt gelukkig,’ schrijft Ivens. Het geeft Amsterdammers ontmoetingsplekken, biodiversiteit, een gezonde leefomgeving en een stad die beter bestand is tegen de opwarming van de aarde. Steen wil de gemeente alleen nog waar dat echt nodig is – voor wegdek en trottoir, of op pleinen, kades en stegen waar de klinkers cultuurhistorisch niet weg te denken zijn. Overal in de stad moeten Amsterdammers na hooguit tien minuten wandelen in een park zijn en na een kwartier fietsen in een ‘landschapspark’.

Ook houdt Ivens het voor mogelijk om gebieden die eigenlijk een andere functie hebben, ­vaker open te stellen voor Amsterdammers die een ommetje willen maken in het groen. Daarvoor denkt hij bijvoorbeeld aan volkstuin­parken, sportcomplexen, schooltuinen en begraafplaatsen.

12-05-2020

13-05-2020 - De hoogste tijd: hoogspanningskabels onder de grond

Vóór 2030 moeten overal in Nederland de problemen met hoogspanningslijnen worden opgelost . Er is een lijst van 60 risicogemeenten die in aanmerking komen voor een financiële regeling. Zutphen staat hoog op de lijst.


Risicogemeenten kunnen 80% van de kosten vergoed krijgen en de 20% die ze zelf moeten betalen kunnen ze uitsmeren over een periode van 30-40 jaar tegen bijna nul procent rente. Er zijn niet alleen kosten, daar staan opbrengsten tegenover, het is dus een terugverdienmodel hebben deskundigen op het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat berekend. Bovendien: als een risicogemeente een plan maakt dat ook de doelstellingen van de provincie dient, kunnen ze afspraken maken om samen bij te dragen aan de kosten. Al met al gaat dit project het Rijk miljarden kosten, maar dat wordt doorgerekend in de energieprijs. De regeling komt er natuurlijk ook niet voor niets!

 

Zutphen komt tijdelijk in aanmerking voor de subsidie van het Rijk door gebruik te maken van de regeling uitkoop en verkabeling 2017-2022. Zutphen is een risicogemeente en heeft al een haalbaarheidsonderzoek laten doen. De kabels moeten ver genoeg van de woonwijken met nieuwe technieken onder de grond geschoten worden. Dat is haalbaar volgens TenneT.

 

De einddatum van de aanvraag van de subsidie van het Rijk is 1 januari 2022. De verkabeling kan later, maar moet vóór 2030 gerealiseerd zijn. De verkabeling moet op de agenda èn in de meerjarenbegroting, Zutphen mag de 80% subsidie niet mislopen. Na 2030 staat Zutphen er alleen voor, zonder subsidie. Dat kan niet!

 

Gemmie ten Velde

Voorzitter Initiatiefgroep Zutphen Ontspant

25-02-2020

26-02-20 - Gemeenten moeten toch betalen om hoogspanningskabels ondergronds te brengen

Geen kosten voor de gemeentes Raalte en Deventer bij het ondergronds brengen van hoogspanningskabels. Dat wilden GroenLinks en SP in de Provinciale Staten van Overijssel. Met een ruime meerderheid is het voorstel verworpen.
Behalve de gemeente Raalte, mogen ook Almelo, Deventer en Enschede de kabels begraven. In totaal legt de provincie ruim 3 miljoen euro neer voor het ondergronds brengen van de kabels. In Raalte gaat het om twee hoogspanningslijnen: eentje vanuit het westen over de N348 en een vanuit het zuidoosten. In Deventer gaat het ook om twee lijnen. De ene lijn loopt aan de oostkant van de stad. De tweede lijn loopt naar Diepenveen. Om hoogspanningskabels in Raalte onder de grond te brengen, moet de gemeente ruim een half miljoen euro zelf neerleggen. Voor Deventer geldt een bedrag van 1,25 miljoen euro.

27-01-2020

28-1-2020 - Overijssel stelt 3,3 miljoen beschikbaar voor verkabeling

Goed nieuws! De provincie Overijssel betaalt €3,3 miljoen mee om de verkabeling van hoogspanningslijnen in Raalte, Almelo, Deventer en Enschede te verwezenlijken.

Eerder hebben de provincies Utrecht en Overijssel toegezegd bij te willen dragen aan de verkabeling van hoospanningslijnen. Daarbij werden er nog geen concrete cijfers genoemd. Dat de provincie Overijssel de samenwerking nu ook concretiseert is goed nieuws voor bewoners en gemeenten. Raalte hoopt volgend jaar de schop in de grond te kunnen zetten; in Almelo zullen de werkzaamheden in 2022 beginnen en Deventer en Enschede volgen in 2023.

19-02-2020

20-2-2020 - Hoogspanningslijn Nieuwegein gaat ondergronds

NIEUWEGEIN - De hoogspanningslijn in Nieuwegein gaat de grond in. Netbeheerder TenneT gaat de lijn in de woonwijken Galecop, Blokhoeve en Huis de Geer daarom verkabelen, ofwel ondergronds leggen. Het gaat om een stuk van zo'n drie kilometer tussen de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal. Het verkabelen gebeurt niet door het graven van een sleuf, maar via zogenoemde gestuurde boringen. Het eventuele gevaar van die straling is na verkabeling geweken, verzekeren zowel TenneT als verantwoordelijk wethouder Hans Adriani.

Het verkabelen is een miljoenenproject. De gemeente kan dat niet in haar eentje betalen en zette het plan daarom jarenlang in de ijskast. Door een nieuwe wet hoeft de gemeente maar een beperkt deel te betalen, zo'n drie miljoen euro. Het duurt nog zeker vijf jaar, voordat de veelbesproken hoogspanningsmasten uit de straten van Nieuwegein zijn verdwenen. De uiteindelijke werkzaamheden nemen naar schatting acht maanden in beslag.

01-01-2020

NIEUWS 2019

23-11-2019

24-11-2019 - Hattemer hoogspanningsleiding ondergronds brengen kost 15 miljoen

De hoogspanningskabels in Hattem ondergronds brengen kost 15,1 miljoen euro volgens het haalbaarheidsonderzoek van Tennet. Hattem wil daarmee ruimte maken voor meer woningbouw  bij de herontwikkeling van bedrijventerrein Het Veen.

1,5 miljoen euro, 15% van het totaalbedrag moet door de gemeente betaald worden. De 13,6 miljoen euro die overblijft wordt gefinancierd uit de inkomsten van Tennet.
De hoogspanningskabels hangen bij de Burgemeester Moslaan in Hattem. Tot 95 meter buiten de plek waar de bovengrondse leiding loopt mogen geen woningen gebouwd worden. Als de kabels onder de grond verdwijnen, verkleint die zone naar 25 meter aan beide zijden. Daardoor wordt het gebied in Het Veen dat in aanmerking komt voor transformatie naar woningbouw met 6,5 hectare vergroot. Daardoor kunnen veel meer huizen gebouwd worden, en levert de ontwikkeling van die grond ook meer op.

De ruimte boven de ondergrondse  kabels kan ingericht worden met groenstructuren, recreatieve verbindingen voor fiets en wandelaar, en/of met waterpartijen voor de waterhuishouding. Er moet immers 50 meter onbebouwd blijven boven de ondergrondse kabels. Als alle seinen op groen komen te staan duurt het volgens Tennet gemiddeld zo'n vierenhalf jaar voordat alle werkzaamheden zijn gedaan en het ondergrondse net in gebruik genomen kan worden.

15-11-2019

16-11- 2019 - Veenendaalse Gemeenteraad besluit verkabeling hoogspanningsmasten te financieren

Op 17 oktober 2019 heeft de Veenendaalse Gemeenteraad besloten financiering voor de verkabeling van de hoogspanningsmasten beschikbaar te stellen. Na 16 jaar komt er een einde aan de onzekerheid voor zo’n 2.000 inwoners die dicht bij de hoogspanningsmasten wonen. Over iets meer dan een jaar kan met de uitvoering van de verkabeling worden gestart. 
Via de website veenendaal.raadsinformatie.nl van 17 oktober 2019 is de vergadering terug te kijken.  

Het raadsvoorstel is hier online te vinden op de website van de Gemeente Veenendaal of hier te lezen als PDF bestand op onze website.

1 / 9

Please reload

ZUTPHEN ONTSPANT - Email: info@zutphenontspant.nl

website produced by